אתיקה בעסקים לרוב מיושמת בחברות הגדולות וציבוריות בעולם כולו.

וזאת, מתוך אותה אמונה שיישום אותם כללים אתים, יכולים ליצור סביבה עסקית יציבה יותר להמשך הצלחתו וקיומו של כל עסק.

ומכאן – שעסקים קטנים בדיוק כמו הגדולים חייבים לראות באתיקה העסקית ערך עליון.

האתיקה העסקית איננה נחלת העסקים הגדולים בלבד, נהפוך הוא הוא נחלת כלל העסקים!

האתיקה עסקית מגדירה כללי ההתנהגות בסיסיים, במסגרת ההתנהלות העסקית של כל עסק בכלל ובעל העסק בפרט: הן ללקוחות שלנו , לספקים שלנו, למתחרים שלנו וכמובן לסביבת העבודה הכללית של כל אחד מאתנו.

מתוקף תפקידי כבעלים של מועדון צרכנות לסקטור העצמאיים, העסקים הקטנים והבינוניים, אני  נתקלת בכל יום במגוון רחב של דילמות: דילמות חבריות, דילמות עסקיות, ודילמות אתיות!

כל בעל עסק אשר מאמץ לעצמו אתיקה עסקית – חייב להביא לידיעת לקוחותיו מהן אותן התחייבויות אתיות אשר העסק לוקח ומסגל לעצמו!

מחקרים מראים כי כאשר ארגון רוצה לשמר את המוניטין העסקי שלו – חשוב מאוד להראות ללקוחות שלנו: מי אנחנו, האם הלקוחות מאמינים בעסק שלנו ובכלל  האם הלקוחות שלנו מאמינים בנו כמנהלי העסק. והאם הלקוחות הפוטנציאלים שלנו מאמינים לנו.

ובכלל גם כדי למשוך עובדים טובים עלנו להציג את העסק שלנו כעסק אתי ולא כמקום שמעגל פינות.

קל הרבה יותר להתנהל בעסקים שבם אנחנו יודעים מה מותר ומה אסור .

ובעצם – מהם כללי האתיקה העסקיים באותו עסק.

כמועדון צרכנות שפונה למגוון רחב של אוכלוסיות ובמגוון רחב של סקטורים ותחומי עניין אנחנו נתקלים בדילמות אתיות יומיומיות:

  1.  הגדרת עסקים קטנים ובינוניים. – האם לאפשר לעסק מעל 150 עובדים להיכנס למועדון?

הרי התשלום הוא מעולה – הוא מגדיל את נפח המועדון.

יחד עם זאת, הוא לא נמצא תחת הגדרה של עסק קטן או בינוני.

  • הכנסת ספקים חדשים למועדון – בהתחייב  לקריאה ועמידה בתנאי התקנון וכללי האתיקה של המועדון.

ישנו תקנון ברור אשר מכיל את תנאי אתיקה מאוד ברורים.

  • הוצאת ספקים במידה ואינם מספקים את השירות או אינם עומדים בכללי התקנון.
  • תלונת לקוח אודות מוצר – כאשר אנחנו כמועדון רק מתווכים.

בעלי המקצועות החופשיים, אמורים לראות את האתיקה המקצועית כבדרך חיים. עורכי הדין, רו”ח, יועצים במגוון המקצועות, חשמאלים, מוסכניקים, קוסמטיקאית ועוד מגוון של עסקים, צריכים להבין שרק התנהגות שהיא מוכתבת מעצם תחום העיסוק שלהם כמו יושרה, שמירה על כבוד המתחרים שלנו, דיסקרטיות, התנהלות חוקית, מקצועיות ועוד הם אלו שבסופו של יום יוצרים את היתרון היחסי בבחירת בעל מקצוע כזה או אחר.

כאשר בסופו של תהליך הבחירה שלנו במי לבחור תכריע התשובה לשאלה מהי מידת היושרה ומידת המקצועיות של בעל עסק.

שיפור תדמיתו של בעל עסק, מחייבת תהליך של הסקת מסקנות, הפקת לקחים ותיקון ליקויים.

אותם עסקים שנשענים על טיב השירות  או המוצר שלהם חייבים לבחון באופן קבוע את יעילותו ובהתאם לבחון דרכים לשיפור מתמיד.

כחלק מאותו תהליך שיפור והתייעלות יצטרך בעלי העסק לבחון האם העלות הכלכלית לשיפור השירות או המוצר, עומדת בקנה אחד עם ערכי העסק והאם הוא רואה במהלך מין שיפור תדמית העסק.

על סמך דעתי, וניסיוני, בטווח הבינוני והארוך, כל מהלך שתומן בחובו שיפור התדמית העסקית אל מול הלקוחות, מניב תוצאות עסקיות משופרות מאותה מתקופה שלפני ביצוע המהלך, או לפחות ישמור על הקיים.

המאמר נכתב ע”י אתי רז

מייסדת ומנכ”ל ALL CLUB
הבית של העסקים הקטנים והבינוניים בישראל